O co się zabijać? Wojna. Pokój. Ukraina.

Zapraszamy na inaugurację projektu „O co się zabijać? Wojna. Pokój. Ukraina.” – 19 października 2014 r.
18:00 – WERNISAŻ WYSTAWY „REFERENDUM W SPRAWIE WYJŚCIA Z RODZAJU LUDZKIEGO”

KURATORZY: Hudrada/ Худрада (UA)

20:00 – KONCERT –  Mariana Sadovska (DE/UA) & Christian Thomé (DE).

Uprzejmie proszę o potwierdzenie przyjęcia zaproszenia (22 818 15 75, sekretariat@powszechny.com)

 

REFERENDUM W SPRAWIE WYJŚCIA Z RODZAJU LUDZKIEGO – wystawa
Kuratorzy: Hudrada/ Худрада (Kijów/UA)
Artyści: Benjamin Egger (CH), Erbossyn Meldibekov (KZ), Jaroslav Kysa (SK/UK), Nikolay Oleynikov, Dmitri A. Prigov, Anastasia Ryabova (RU), Yuri Leiderman (DE/UA), Alexander Gnylytsky, Nikita Kadan, Lesia Khomenko, Yuriy Kruchak and Yulia Kostereva, Miroslav Kulchitsky, Vlada Ralko, R.E.P. group, Kostiantyn Strilets, TanzLaboratorium, Larysa Venediktova (UA)

Referendum, będące w założeniu instrumentem demokracji bezpośredniej, wiosną 2014 w kilku regionach Ukrainy zostało wykorzystane jako narzędzie bezpośredniej politycznej manipulacji świadomością społeczną, a później posłużyło jako pretekst dla rosyjskiej agresji i aneksji części ukraińskiego terytorium. Niewypowiedziana wojna, którą Rosja prowadzi przeciw Ukrainie przyniosła nie tylko tysiące śmierci, ale też radykalne zwątpienie – powszechne wśród wielu Ukraińców – w możliwość podtrzymania dotychczasowych reguł istnienia. Utrata iluzji – bolesny, ale nieodwracalny proces – niesie ze sobą konieczność postawienia raz jeszcze pytań o relacje człowieka ze światem.

Wystawa HudRady kwestionuje ideę ludzkości jako monolitu i proponuje inne spojrzenie na obecność człowieka w świecie.

Być może konkretny człowiek ma więcej wspólnego z rośliną  albo, powiedzmy, komarem, niż z drugim człowiekiem?

Hudrada (Kijów, UA) Interdyscyplinarny kolektyw kuratorski założony w 2008 r. Jego członkowie to architekci,  aktywiści polityczni, tłumacze, teoretycy, dizajnerzy i artyści. Grupa realizuje wystawy (które stają się platformą dyskusji i pracy teoretycznej), interwencje w przestrzeni miejskiej i publiczne kampanie z wykorzystaniem plakatów i projekcji video. Wybrane projekty: „Terytorium sporne” (Kroshitsky Art Museum, Sewastopol, Krym, 2012), „Eksperyment sądowy” (Visual Culture Research Center, Kijów, 2010; VIENNAFAIR 2011, Austria; SIZ gallery, Rijeka, Chorwacja, 2013), „Portfolio: Wielkie i dobre” (CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2013).

Członkowie grupy: Larissa Babij, Kateryna Badianova, Yevgeniya Belorusets, Oleksandr Burlaka, Alexandr Wolodarskij, Vladislav Goldakovskiy, Ksenia Hnylytska, Yuriy Kruchak, Yulia Kostereva, Nikita Kadan, Volodymyr Kuznetsov, Vasyl Lozynskyy, Lada Nakonechna, Nataliya Tchermalykh, Anton Smirnov, Lesia Khomenko, Larisa Venediktova, Anna Zvyagintseva.

MARIANA SADOVSKA & CHRISTIAN THOMÉ – koncert

Kolaż tradycyjnych pieśni ukraińskich i awangardowej muzyki elektro-akustycznej. Duet na głos i harmonium oraz perkusję i laptop. Dzikość i liryzm. Urbanistyczno-archaiczne kompozycje i aranżacje Sadovskiej – w założeniu abstrakcyjne – w ciągu ostatniego roku zostały naznaczone historią: konkretnym doświadczeniem kijowskiej rewolucji, buntu, żałoby, wojny.

Mariana Sadovska – głos, harmonium, cytra, drumla / Christian Thomé – perkusja, elektronika

Mariana Sadovska (Kolonia, DE / Lwów, UA) kompozytorka, wokalistka, multi-instrumentalistka, aktorka, przez krytyków nazywana „ukraińską Björk”. Po ukończeniu Akademii Muzycznej w Lwowie, była związana m.in. z Teatrem Lesia Kurbasa i OPT Gardzienice. Zajmuje się muzyką eksperymentalną i improwizowaną, łącząc nowoczesne formy muzyczne z world music. Współpracowała m.in. z nowojorskimi muzykami Anthonym Colemanem, Michaelem Alpertem, Frankiem Londonem (CD „Borderland”, Dangerous Music, USA, 2005).  Koncertowała m.in. w Brooklyn Academy of Music i Symphony Space w Nowym Jorku, a także na festiwalach w Izraelu, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Anglii, Ukrainie, Armenii, Afganistanie, Turcji, Polsce. Ze swoim niemieckim zespołem Borderland nagrała płytę „Just not forever” (Wismar Records 2011). Od 2001 roku komponuje muzykę dla zespołów teatralnych i muzycznych, ostatnio dla legendarnego Kronos Quartet  („Chernobyl. The Harvest” – premiera w 2013 w Kijowie i Nowym Jorku).